شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: اجتماعی
ساعت: 14:27 منتشر شده در مورخ: 1392/05/03 شناسه خبر: 5135

زنی مطلقه از تجربه عقد موقت می گوید

زنی مطلقه از تجربه عقد موقت می گوید
او در کنار خوبی های متعه، از آسیب‌ ها و سختی هایش برای زنان می گوید. خانمی ۲۹ ساله،با یک بار سابقه ی ازدواج و طلاق و 3 بار تجربه ی عقد موقت…

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ هرگاه سخن از متعه و عقد موقت می شود، مانند وارد شدن به حیاط خلوت شرم و حیا است که بایستی با احتیاط و قدم به قدم گام گذاشت. هنوز این حلال خدا در عرف جامعه حرام است و با دیده ای تلخ به آن می نگرند.

تکلیف 1 میلیون 200 هزار بیوه را چه می شود، کسی پاسخگو نیست. فقط امان از روزی که دانسته شود کسی صیغه شده یا صیغه کرده .. فورا اخلاق ناپسند مان سر برافراشته و بگو و مگوها آغازیدن گرفته و پرده دری از آبروی مومن رخ می دهد.
به دین و مذهب، رویکردی عرفی داریم و نه رویکردی ایمانی به عرف. تفاوت این دو در آن است که اگر نگاهی عرفی به دین و مذهب داشته باشیم، نتیجه اش سکولاریسم و عبور از تابوت دین می شود که جایی برای حضور خدا و احکام دین وجود نخواهد داشت. انگاره های آسمانی را با محک عرف و پسند مردم می سنجند و قوانین شریعت به کناری گزارده می شوند.
اما اگر نگاه به عرف و رفتارهای اجتماعی از دریچه شرع مقدس باشد و کردارها و پندارها را با آن تنظیم کنیم، ثمره اش حیات طیبه و زندگی ایمانی است که خوشبختی دنیا و عاقبت بخیری است.
برخی از حلال های خداوند در جامعه ایرانی به محاق فراموشی سپرده شده و یا تضعیف شده اند، از قبیل: متعه یا عقد موقت. مکروه ترین حلال خداوند، طلاق و جدایی از همسر است که شوربختانه با رشدی 16 درصدی در حال افزایش است، اما جامعه عرفی ما هم آن را پذیرفته است و به طالق و مطلق نگاه نامتعارفی نمی کند.
ولی چه شده که اگر کسی مخصوصا خانم بیوه، به دلیل فاصله گرفتن از خبائث و حفظ حقوقش، به حلال خداوند عمل کند و به عقد شرعی مردی در بیاید، اولین اشخاصی که به وی با چشم متهم و مجرم می نگرند، خانواده و اطرافیان و آشنایان اش هستند؟
چرا در تحمل رفتارهای دیگران، تا به این اندازه خودخواه و چشم بسته برخورد می کنیم و حتی به «غیبت» کردن رو می آوریم؟ گناهی که قبح اش از «زنا» بیشتر است!!! و به راحتی آبروی برادر و خواهر ایمانی مان را می ریزیم و حقوق اش را پایمال می سازیم؟
حتی برای یک بار هم که شده، به این مسئله بی تعصب بنگریم و ذهنیت های غلط را به گوشه ای بنهیم و از زاویه یک خانم «محروم شده از حق اش» توجه کنیم و دلائل و درد دل شان را گوش کنیم. شاید حقّی داشته باشند و بیش از این قربانی را سرزنش نکنیم ..
 
***
او در کنار خوبی های متعه،از آسیب‌ ها و سختی هایش برای زنان می گوید. خانمی ۲۹ ساله، با یک بار سابقه ی ازدواج و طلاق و 3 بار تجربه ی عقد موقت…
ـ چطور با متعه آشنا شدید؟
خانمی از بستگان که از همسرش جدا شده بود، با آقای دکتری آشنا شده بود که من در جریانش بودم. در منزل که صحبتش می‌شد، یادم هست اوایل که مادرم راضی نبودند. ولی بعد کم کم که سر موضوع صحبت می کردیم، دلایل قانع کننده می آوردیم و یکی از کسانی که سعی می کرد با استدلال راضی شان کند، من بودم.
ـ آن موقع متأهل بودید؟
در دوران نامزدی بودیم.
ـ یعنی آن زمان نگاه خود شما مثبت بود به قضیه؟
بله.من می دانستم که با آن فرد رابطه خوبی دارد. از این طرف هم نگاه می کردم، می دیدم نیازهایی دارد. متعه یقیناً بهتر هست تا به سمت گناه برود. من بحث شرعی قضیه را نگاه می کردم.
ـ چی شد که خود شما متعه را تجربه کردید؟
بعد از جدایی، اولین بار من جایی کار می کردم و آقایی به من پیشنهاد داد. من قبول نکردم.
ـ چرا قبول نکردید؟
ترسی بود
ـ چه ترسی؟
من تازه جدا شده بودم و می‌ترسیدم که باز در رابطه ای بیفتم که رابطه مریضی باشد و از نظر روحی درگیرم کند. یکی هم نگاه خانواده.
ـ به این فکر نکردید که می شود به خانواده نگفت؟
چرا خب؛ ولی این احساس بد که می خواهم کاری را بی اطلاع خانواده انجام دهم، همیشه بود و مرا درگیر می کرد. بعدتر هم پیش آمد که این پنهان‌کاری بود؛ ولی فقط تا مدتی بود و بعدش ترجیح دادم با مادرم در میان بگذارم.
ـ وقتی به آن آقا نه گفتید، سعی نکرد شما را توجیه کند؟
آن آقا اول پیشنهاد یک رابطه دوستانه را داد. بعد پیشنهاد عقد موقت را داد. بعد خیلی جدی این پیشنهاد که به صورت دائم، همسر دومش بشوم.
ـ تفاوت سنی شما چقدر بود؟
۸-۷سال و بچه هم داشت.
ـ چرا چنین احساس نیازی بود؟ یعنی کاستی هایی از طرف همسرش داشت یا به خاطر اینکه کسی را دیده که خیلی دوست دارد با او باشد و
هر دو با هم بود؛ یعنی اولی باعث شده بود که دومی به وجود بیاید و علاقه ای را بیرون از فضای خانواده جست‌وجو کند. همین را هم دقیقاً به من گفت. بعد هم ماجرا به جایی رسید که من همه ی این ها را به همسرش گفتم. من و همسرش با هم دوست بودیم. با اینکه من حق می دهم که ظرفیت نداشته باشد و سخت باشد برایش قبول این قضیه؛ رابطه ما به هم خورد.
ـ فکر نکردید که گفتن این قضیه و شرح دلایلش رابطه آن ها را خراب کند؟
سعی کردم طوری بگویم که این اتفاق نیفتد. ابتدا هم خودش چون حدس زده بود و به من زنگ زد. اولش وقتی ماجرای ابراز علاقه همسرش را به من فهمید، خیلی ناراحت شد. مدام می گفت چرا باید اینطور شود! من دلایلش را گفتم. اول همه تقصیرات را گردن همسرش انداخت؛ اما بعد قبول کرد که کاستی هایی داشته؛ ولی باز نمی توانست بپذیرد که این دلیلی شود که همسرش سراغ زن دیگری برود. آن موقع خیلی خوب و دوستانه با من برخورد کرد، ولی بعد به تحریک اطرافیانش رفتار خیلی بدی با من داشت. در حالی که من خودم اصلاً نمی‌خواستم در آن فضا بمانم، سعی کرد من را بیرون بیندازد!
علی رغم میل باطنی من رابطه ما قبل از این اتفاقات، خانوادگی شده بود و چند بار هم منزل ما آمده بودند.همسرش پیگیر برخی کارهای من بود. من ناخواسته وارد این ماجرا شدم و این آقا خودش را وارد زندگی من کرده بود و سعی می کرد به هر نحوی شده من را در این رابطه نگه دارد.
ـ حالا از اولین باری بگویید که متعه را قبول کردید.
اولین بار، ۸-۷ ماه بعد این قضیه بود. همان احساس نیاز به بودن یک نفر که با خواهرم و یکی از دوستانم در موردش صحبت کردیم و هر دو در این فکر بودند که اگر مورد خوبی بود، ما را با هم آشنا کنند. یکی دو مورد حتی خواهرم معرفی کرد که صحبت کردیم و من به دلایلی نپذیرفتم. مثلاً یکی شان اصلاً از نظر اعتقادی به من نمی خورد؛ حتی اگر می‌گفتیم که الان بی محرمیت با هم رابطه داشته باشیم، برای این فرد مهم نبود!
ـ شما گفته بودید که کسانی معرفی شوند؟
بله؛ من به خواهرم گفته بودم که نیاز دارم، هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ جسمی که کسی کنارم باشد. بعدتر دوستم هم کسی را معرفی کرد. بعد از مدتی که از آشنایی ما گذشت، من خودم پیشنهاد دادم که محرم بشویم. آدم بسیار با اخلاقی بود؛ تمایل و موقعیت این رابطه را هم داشت. این اولین بار بود.
ـ یعنی موقعیت این فرد چطور بود؟
نزدیک سی سال داشت و تا آن زمان همیشه تنها بود. نیاز متقابل به این ارتباط را داشت.
ـ چطور شد از مخالفت بار اول به این موافقت رسیدید که خود شما پیشنهاد دهنده بودید؟
شاید آن نگاه ترس‌آلود، دلیل چندم باشد و من دلایل دیگری داشتم که گفتم نه. آن زمان من تازه جدا شده بودم و اصلاً نمی‌ خواستم وارد یک رابطه جدید عاطفی بشوم. آن رابطه هم دقیقاً داشت عاطفی شروع می‌شد. آن آقا قبل از هر چیز به من ابراز علاقه می کرد.
ـ از سختی جدایی در صورت شروع عاطفی قضیه می ترسیدید؟
بله.در چنین حالتی معمولاً دلایل شروع یک رابطه منطقی نیست؛ احساس نیاز واقعی نیست. همه چیز درگیر احساسات لحظه ای هست که می آید و می‌رود و زود هم تمام می شود. تعهدی بر پایبندی نیست؛ چون دوست داشتن تعهدی نمی آورد برای فرد؛ اینکه می گوید من تو را دوست دارم، تعهد نمی آورد! و تنها زن را وابسته به یک محبت غیر واقعی می کند.
ـ طرف مقابل چرا داشت به این رابطه موقت تن می داد؟ مجرد بود یا متأهل؟
مجرد بود. نسبت به اطرافیان و دوستانش، خیلی کم درگیر رابطه با جنس مخالف شده بود. همین باعث شده بود که محجوب باشد. یک نگاه اخلاقی به موضوع داشت؛ می‌گفت من عذاب وجدان می‌گیرم که با دختری ارتباط داشته باشم و نخواهم که با او ازدواج کنم. ولی چنین مشکلی را با شرایط من نداشت و می‌گفت تو شرایط محرمیت موقت را داری و من و تو می‌توانیم محرم شویم.
ـ این آقا شرایط ازدواج دائم را نداشت؟
خودش این طور می‌گفت که ندارد.
ـ نگران قضاوت بقیه نبودید؟
اوایل به خانواده نگفتم؛ ولی بعد از مدتی گفتم. برخوردها بد بود. هنوز هم این موضوع حل نشده.مادرم بعد از مدتی که موضوع را گفتم، خیلی راحت و منطقی به من حق داد و کنار من بود. ولی اعضای دیگر خانواده این طور نبودند.
ـ بار اول زمان محرمیت چه مدتی بود؟
حدود یک سال و نیم با هم بودیم. حالا قطع می شد و مدتی فاصله می افتاد و باز صیغه می خواندیم. بعد از آن یک سال و نیم هم این طور نبود که مرا رها کند؛ هنوز هم خبر می‌گیرد و گاهی مشکلی داشتم، می آید کمک من.
ـ چرا قطع شد؟
وابستگی ایجاد شده بود و ترس از اتفاقاتی که این وابستگی ایجاد می‌کرد. مادر آن شخص متوجه ارتباط پسرش با یک زن مطلقه شده بود و ترس و نگرانی خود را دائما به ما منتقل می‌کرد.بیشتر من به خاطر حرفی که مادرش زده بود خودم را کنار کشیدم. گفته بود از زن های بیوه باید بترسی و این نگاه خیلی آزاردهنده بود.
ـ در این مدت یک سال و نیم، خواستگار نداشتید برای ازدواج دائم؟
داشتم.
ـ احساس عذاب وجدان نمی کردید؟
چرا خب؛ خواستگاری داشتم که جدی هم شد. در مراحل اولیه که داشتیم آشنا می شدیم، من در دوران عده ی محرمیت موقتم بودم. یعنی خواستگار که آمد و قرار شد من فکر کنم، صیغه را باطل کردیم. من در این دوران که از طرفی دوره عده عقد موقتم با آن آقا بود و از طرفی با این خواستگارم به طور جدی حرف می زدم، دائماً با خودم درگیر بودم.
ـ به خواستگار قضیه ی این محرمیت موقت را نگفته بودید؟
نه؛ ظرفیت پذیرش این موضوع نیست. زمانی رسید که من مجبور شدم قضیه را بیان کنم. رفت و آمد خانوادگی بود و همه گفتند که با هم محرم شوید و از طرفی من شرعاً نمی توانستم! من مجبور شدم که قضیه را با خواستگارم مطرح کنم و همین امر، آغازی بود بر اینکه یک بی اعتمادی و بی محبتی پیش بیاید. از محبت آن آقا به من کاسته شد. این موضوع به هم خورد و یکی از دلایل اصلی اش هم همین قضیه بود.
وقتی من موضوع را گفتم، مثالی زد که هر وقت من به آن فکر می‌کنم، برایم خیلی تلخ است. روایتی از پیامبر نقل کرد با این مضمون که اگر مرد مسلمانی با یک زن فاحشه ازدواج کند و باعث اصلاح او شود… این مثال را درباره من زد! وحشتناک بود. این باعث شد که اولین برخورد منفی بین ما پیش بیاید. من گفتم اگر شما دارید یک شرایط کاملاً حلال را با همچین شرایطی قیاس می کنید، سکوت می کنم و شما را به همان دین و پیامبری که از آن حرف می زنید، وا می گذارم. سعی کرد توجیه کند؛ ولی این توجیه ها هیچ ‌وقت فایده نداشت. هنوز هم سعی می کنم به آن مثال که به شدت آزار دهنده بود فکر نکنم.
این یکی از آسیب های بزرگ عقد موقت هست. ممکن هست گاهی از یک دختر باکره پرسیده شود که تا به حال کسی را دوست داشتی؛ ولی وقتی خانم مطلقه یا بیوه ای قرار هست ازدواج کند و از او می پرسند آیا با کسی بودی یا نه، منظورشان این هست که آیا تا به حال محرم موقت کسی بودی! این طور وقت ها دروغ گفتن خیلی سخت است و گفتن حقیقت سخت تر از آن! چون شما وقتی حقیقت را می گویی باید یک عمر برای خودت نگاه ها و حرف های تلخ و آزار دهنده را بخری در حالی که کار اشتباهی انجام نداده ای!
 
فقط همین بیوه یا مطلقه بودن یک سری سختی ها دارد؛ چه رسد به اینکه بگویی من در این مدت با کسی دیگر بودم!حتی اگر این رابطه حلال باشد. همان خواستگاری که گفتم، نگاهش یک نگاه کاملاً منفی بود. با اینکه فرد کاملا مذهبی ای هم بود.
ـ این نگاه، نگاه شرعی نیست؛ نگاه عرفی ست
نگاه عرفی هست؛ ولی این آقا و کسان دیگر آن را با شرع مخلوط می کنند. خیلی وقت ها می گویند تقوا داشته باشید و تنهایی و عواقبش را تحمل کنید؛ متعه برای شرایط خیلی خاص است. من این را قبول دارم که برای شرایط خیلی خاص است، مثلاً دختر باکره تا وقتی از سن ازدواج نگذشته، شرایطش با مطلقه یا بیوه متفاوت است. اما اینکه بگوییم تقوا داشته باشید و این هم یک جور امتحان است و تحمل کنید، درست نیست. گاهی پیامدهای این تنها ماندن برای یک زن جبران ناپذیر است. اما متاسفانه این نگاه های بسته که با استدلال های اخلاقی توجیه اش می کنند وجود دارد.
ـ فرد مطلقه یا بیوه این امکان را ندارد که گزینه هایی مثل خود را بیابد و با واسطه پیشنهاد ازدواج دائم بدهد که نخواهد سراغ متعه و آسیب هایش برود؟
این هم می شود، ولی باز ریسک هست. به خاطر نگاهی که در جامعه ما نسبت به بحث خواستگاری خانم از آقا وجود دارد. وقتی خانم پیشنهاد می دهد، آقا پایش را عقب می کشد. خانم هایی که شرایط خاص دارند، حتی گاهی یک ابراز علاقه ی ساده هم نمی توانند بکنند. برای دخترها هم سخت هست، اما برای خانم بیوه یا مطلقه قضیه ناممکن هست تقریباً؛ انگار محکوم هستند به یک سری چیزها. نگاه عرفی جامعه محکوم شان کرده، اصلاً نگاه شرعی این‌گونه نیست.
ـ آسیب هایی که مدّ نظرتان هست، چیست؟
یکی از آسیب های متعه، این هست که چون دائم نیست و تحت شرایطی اتفاق می افتد، بعد از یک مدتی گاهی کوتاه، گاهی طولانی آن آقا می رود؛ و هیچ تضمینی وجود ندارد که آن خانم بعد از آن رابطه ازدواج دائم کند و چون یک مدت رابطه ای را تجربه کرده، تحمل این تنهایی دوباره خیلی سخت تر است. بعد برای جبرانش مجدداً با کسی دیگر وارد یک رابطه ای می شوند، بعد آن تمام می‌شود و یکی دیگر و … عملاً این قضیه تبدیل می‌شود به یک خودکشی تدریجی. در حالی که این موضوع برای مرد اینگونه نیست؛ مرد می تواند در آن ِ واحد با چند نفر باشد و حتی در تمام طول زندگی اش اینگونه باشد. مردها کمتر خسارت روحی به شان وارد می‌شود. بعد هم آقایی که تجربه متعه دارد، اگر هنگام ازدواج دائم آن را مطرح کند، چندان منفی تلقی نمی شود؛ حتی برخی نگاه مثبت دارند که چه جوان خوبی بوده که نیازش را از راه شرعی بر طرف کرده و سراغ گناه نرفته است. اما یک خانم نمی تواند اینگونه باشد؛ خانم در چنین روابطی محکوم است و در جامعه ی ما عرف نیست که خانم ها از این نیازشان حرف بزنند. عرف نیست که بماند؛ اصلاً نگاه منفی هست.
ـ این آسیب ها برای زمانی هست که فرد موضوع را به خواستگارش بگوید؛ اگر نگوید، چطور؟
وقتی سؤال می شود، چاره ای جز گفتن نیست. از طرفی وقتی گفته نمی شود، یک ترسی همیشه با آدم هست که اگر رابطه یا رابطه هایی را که من در آن بودم، یکی اش را این آقا متوجه شود، چه می شود!
ـ راست گفتن هم باعث از دست دادن یک زندگی می شود که!
از دست دادن یک زندگی خیلی بهتر است از اینکه وارد یک زندگی بشوی که همیشه به تو یک نگاه تحقیرآمیز می شود. بیشتر هم مذهبی ها چنین نگاهی دارند؛ چون اساساً این حرفی که ما می زنیم در مورد افراد مذهبی هست دیگر؛ غیرمذهبی ها که برای شان فرقی نمی کند! مذهبی ها انگار بیشتر این نگاه را دارند که خانم یک مدت تنهایی و پیامدهایش را تحمل کند، بالاخره یک مورد مناسب برای ازدواج دائم پیش می آید!
 
نگاه به خانمی که چنین تجربه هایی دارد، نگاه به عنوان یک زن هرزه است! (سخت بود گفتن این لفظ، ولی دقیقاً این عین نگاهی است که به چنین زنی دارند، در حالی که اصلاً گناهی نکرده است) توقع دارند زن در هر شرایطی که هست، با سختی تحمل کند و منتظر بماند تا کسی با اسب سپید بیاید! این توقع بی‌جایی است و نگاه شرعی هم نیست. چرا زن باید از راهی که خدا برای او گذاشته، استفاده نکند؟! یکی دیگر از آسیب های متعه، همین نوع نگاه است؛ نکته ای که مورد غفلت قرار گرفته است.
 
آیا می شود شرط کرد که طرف مقابل تا زمان فراهم شدن شرایط ازدواج دائم، بماند؟
طبیعتاً نمی شود. از طرفی گاهی هم خانم می خواهد عقد باطل شود که آقا این کار را نمی کند. از مواردی هم که باید مراقب بود، پیشگیری از بچه دار شدن است.
ـ این ها که گفتید، همگی تابعی از نگاه بیرون است، اما نگاه خودت چطور؟ در درون خودت چه احساسی داری؟
من همیشه نه اینکه رضایت کامل داشته باشم و بگویم که از این شرایط راضی هستم، ولی چون شرایطی هست که خدا برای من خواسته، رضایت می دهم. منظورم از شرایطی که خدا خواسته، روابطم نیست؛ مطلقه بودن است و اینکه شرایط و گزینه مناسب برای ازدواج دائم برای من تاکنون پیش نیامده، و از طرفی نیازهایی که وجود دارد و من به خاطرش وارد یک رابطه می شوم. وقتی سختی ها و قضاوت کردن های دیگران و نوع نگاه شان هست، در این موضع قرار می گیرم که به خودم حق می دهم. همیشه یک جور خودم را قربانی نگاه های جامعه احساس کردم.
ـ تا حالا با چند نفر چنین ارتباطی داشتید؟
3نفر .
ـ چرا هیچ کدام از این ۳ نفر اینگونه نبود که اگر هم موقت هست، ثابت باشد؟
همیشه این موضوع را خودم مطرح می کردم. در ابتدای همان رابطه. من همیشه وقتی می خواهم وارد رابطه ای بشوم، دوست دارم طرف مقابل صادق باشد و من بدانم چرا وارد این رابطه می شود؛ فقط نیاز جسمی‌ ست یا روحی یا قرار است چقدر وقت بگذارد و …؛ یعنی آگاهانه وارد رابطه بشوم. خیلی وقت ها ولی این صداقت وجود ندارد؛ با یک اسم دیگری شروع می کنند؛ عاقلانه جلو نمی آیند و صادق نیستند. من یک چیزی را راحت بگویم، خیلی از آقایانی که سراغ این رابطه می آیند، قسمتی از روحشان می لنگد؛ مریض هستند! خیلی وقت ها خودشان نپذیرفته اند تنها نیاز جسمی، آن ها را به یک رابطه کشانده. و همین گول زدن خودشان باعث می‌شود با طرف مقابل هم صادق نباشند و در نهایت در طول رابطه به آن خانم صدمات زیادی وارد می شود.
ـ حتی اگر مجرد باشند؟
نه؛ در مجردها خیلی کم هست.من بهترین رابطه ای که داشتم، با همان آقا بود که مجرد بود. باقی هم مجرد بودند، اما تجربه ازدواج و طلاق داشتند. او که اصلاً ازدواج نکرده بود، خیلی بهتر از دو نفر دیگر بود.
ـ حالا هر کدام این‌ها در ذهن تو یک خاطره ی تلخ هستند؟
نه؛ اولی این طور نیست. باقی اما تلخ هستند. چون هر کدام قسمتی از وجود مرا با خود بردند در قبال چیزی که به دست نیاوردم. یک زن وقتی وارد رابطه ای با یک مرد می شود، فقط جسمش را در اختیار آن مرد قرار نمی دهد، روحش را هم می گذارد. در صورتی که مردها این طور نیستند. بعد وقتی آدم در ازای دادن روحش چیزی به دست نیاورده است، دقیقاً مثل این هست که قسمتی از خودش را داده و رفته! برای چه چیزی؟ هیچ وقت جواب این سوال را پیدا نمی کنید.
 
اگر به شکل خوبی تمام شده باشد، این حس نیست. مثلاً در مورد اول برای من این طور نشد. حتی بعد آن هم به من زنگ می زد و جویای احوالم بود. حتی اگر مشکلی داشتم، برایم حل می کرد. این یعنی من تنها جسمم را با این فرد به اشتراک نگذاشته بودم؛ همانطور که خودش. یعنی آن شخص این نگاه را نداشت. در کنار داشتن جسم من به روح من هم اهمیت می داد.
ـ چرا جدا شدید؟
داشت وابستگی عاطفی پیش می آمد؛ بیش تر هم از طرف من
ـ شما به خاطر این مسئله یک موقعیت ازدواج را از دست دادید؛ ناراحت نیستید؟
به خاطر او نبود؛ فقط یکی از دلایلش او بود. نه؛ من از او ناراحت نیستم. از نگاه ها و برخوردهای دیگران ناراحت هستم. خود این قضیه یک امر شرعی است؛ اما به این قضیه شرعی خیلی بد نگاه می‌شود. نگاه این هست که من باید منتظر می ماندم و با همه سختی های تنهایی می ساختم تا یک نفر با اتومبیل لوکس بیاید دنبال من! وقتی خدا یک راه میانبر برای من قرار داده است، چرا استفاده نکنم؟
ـ تا به حال شده که این قضیه را به کسی پیشنهاد کنید؟
نه، مستقیم به کسی پیشنهاد ندادم
ـ فکر می کنید به چه کسانی می شود پیشنهاد داد که از متعه استفاده کنند؟
خود پیشنهاد، پیشنهاد بدی نیست؛ خصوصاً به کسی که نیاز روحی و جسمی دارد و یا احتیاج به یک حمایتی دارد. ولی مهم است که با چه کسی! این «با چه کسی» خیلی سخت هست برای زنان که خودشان نمی توانند پیشنهاد دهنده باشند. باید منتظر باشد که برایش پیش بیاید.
ـ فرد چه شرایطی باید داشته باشد که سراغ متعه رفتن برای او مجاز باشد؟
(سکوت طولانی) دارم فکر می‌کنم؛ خیلی سخت هست به کلمه گفتن. تمام احساس نیازی که تنهایی برای یک آدم می آورد؛ هم روحی، هم جسمی. گاهی شرایط اجباری زندگی اجتماعی و اقتصادی هم موجب می شود یک زن نیاز به یک حامی داشته باشد و همیشه شرایط ازدواج دائم فراهم نمی شود. وقتی هم شرایط ازدواج دائم فراهم نباشد، متعه راه حل خوبی است.
ـ بین مرد و زن تفاوت هست در این شرایط؟
به نظر من مردهایی که می خواهند ازدواج موقت داشته باشند و همسر هم دارند، بهتر هست که همسر دوم (دائم) بگیرند یا حداقل مدت عقد موقت شان خیلی طولانی باشد، شبیه یک ازدواج دائم.
ـ چرا؟
چون این طور بیش تر از خودشان به زن دوم توجه می کنند. زمان و تعهد بیشتری نسبت به او دارند. ولی مرد متأهلی که فقط به خاطر خودش دنبال عقد موقت می رود، نرود بهتر است! چون زن ها حتی در یک رابطه ی موقت خیلی خوب هم احساس رضایت کامل ندارند، چون موقت است. همین موقت بودن خیلی آزار دهنده است. حتی وقتی با کسی که مجرد است، ارتباط برقرار می شود، این واقعیت که این آدم یک روز تمام می شود و من هم برای او تمام می شوم و و اینکه شاید تو تنها بمانی ولی آن شخص یک ازدواج دائم داشته باشد. اینها خیلی آزارد هنده است.
 
شاید در مورد مردی که متأهل است، این احساس کمتر باشد و خانم دوم حتی یک احساس پیروزی هم داشته باشد. این یک واقعیت زنانه است. اگر آن آقا برای خانم دوم وقت بگذارد؛ محبت کند، آن خانم این تعلق و تعهد را به عینه می بیند.
ـ در دوره عقد موقت وظایف همسری چگونه ایفا می شود؟
بیشتر آقایان تصورشان این هست که دلیل متعه نیاز جسمی ست. برایشان مسئولیت نمی آورد که بخواهند وظیفه ای برای خودشان قائل شوند. هر کاری هم انجام دهند به نظر خودشان لطف است! مگر اینکه قبلش شرط شده باشد؛ حالا چه به لحاظ مالی و چه زمانی که باید بگذرانند و … البته این در همه موارد صدق نمی کند.
ـ مهریه چه در نظر می گرفتید؟
از یک شاخه گل تا یک مبلغی پول.
ـ با تمام شدن زمان متعه، احساس خلاء عاطفی پیش نمی آید؟
طبیعتاً پیش می آید. در همان دوران هم با فکر کردن به اینکه «یک روزی تمام می شود»، این احساس پیش می آید. این حس موقت بودن، آزار دهنده است؛ خصوصاً اگر رابطه خوبی باشد.
 
اینکه آدم همسر موقت مردی شود که همسر دارد، اصلاً جالب نیست؛ مگر اینکه آن آقا واقعاً دلیل قانع کننده ای داشته باشد یا اینکه شرایط مالی اش را داشته باشد و شرایط دیگر را؛ طوری که وقت گذراندن با همسر دوم به زندگی اول آسیبی وارد نکند. در غیر این صورت جالب نیست کسی که همسر دارد، سراغ متعه برود.
ـ شاید بعد مدتی همسر دوم هم مثل همسر اول، دلش را زد و رفت سراغ بعدی!
اگر بنا بر دل زدن باشد که باید حق بدهیم به نگاه منفی‌ای که وجود دارد! چنین آدمی یقیناً بیمار هست. الان جالب است که خیلی از کسانی که واقعاَ شرایط متعه را دارند، ساکت هستند و خودشان را سانسور می کنند. نیازشان را نمی گویند؛ حتی فکر کردن به چنین نیازی را موجب شرمندگی پیش خودشان می دانند. کسانی خیلی به خودشان جسارت این کار را می دهند که چندان نیاز و دلیلی هم نداشته است. تنوع طلبی چیز خوبی نیست؛ خیلی از اساتید اخلاق این تنوع طلبی را سرزنش می کنند. گاهی ایراد از کم گذاشتن همسر اول هست که این طور مواقع مرد حق دارد.
ـ برخی هم متعه را خلاف حقوق زن می دانند که فقط منفعت مرد را تأمین می کند
واقعاً این طور نیست؛ چون نیاز دو طرفه هست. مگر زن نیاز جنسی یا روحی و عاطفی ندارد؟! تنهایی هم برای آقایان و هم برای خانم ها آزار دهنده است. خدا در قرآن می گوید ما زن و مرد را برای آرامش همدیگر قرار دادیم؛ نمی گوید زن برای آرامش مرد!
ـ الان منتظر ازدواج دائم هستید؟
بله.
ـ و اگر موردی برای موقت پیش بیاید
قبول نمی کنم.مواردی هم بوده اخیراً که رد کردم. خسته شدم. به نظرم آن زندگی یک جور خودکشی تدریجی بود. الان ترجیح می دهم سختی ها را بیشتر تحمل کنم. موقت بودن، خیلی سخت است. حتی اگر خودت با این موضوع کنار آمده باشی، نگاه های جامعه و اطرافیان همیشه بخشی از ذهنت را درگیر می کند و مثل خوره روحت را می خورد.
ـ نظر شما در ترویج و تبلیغ متعه چیست؟
ترویجش را مشکلی ندارم؛ چه متعه، چه تعدد زوجات. چون واقعاً آقایانی هستند که توانایی داشتن همسر دوم را دارند و خانم هایی هم هستند که به یک همسر دائم نیاز دارند و از طرفی شرایط ازدواج را ندارند.
ـ همسر اول چه می شود؟
نگاهی که الان در جامعه نسبت به همسر دوم وجود دارد، چیزی هست که به جامعه ی ما تزریق شده است و تا یک زمانی اصلاً در ایران نبوده است. خیلی از آقایان دو همسر داشتند و حتی در یک خانه زندگی می کردند. همین الان هم من سراغ دارم، دو خانمی را که همسر یک آقا هستند و در آپارتمان کنار هم زندگی می کنند. مردی که توانایی روحی و عاطفی و مادی برای تأمین دو زن را داشته باشد، چرا چنین کاری نکند؟!یقیناً جلوی خیلی از فسادها گرفته می شود.
ـ همسر اول چی؟ او که از نظر روحی این قضیه را نمی پذیرد.
باید این مورد برای زن اول جا بیفتد. باید اول دنبال این بگردیم که چرا تا یک زمانی هیچ مشکلی نبوده و بعد مشکل‌دار شده! این تفکر از کجا آمده؟! این تفکر در همین ایران ۵۰ یا ۶۰ سال پیش نبوده یا خیلی کم بوده است.
ـ شما اگر همسر مردی باشد و او قصد ازدواج مجدد داشته باشد، مشکلی ندارید؟
اگر توان اداره ی دو همسر را داشته باشد، مشکلی ندارم. من خیلی به این قضیه فکر کردم و واقعاً با آن مشکلی ندارم. من نمی گویم حالا برود با کسی که خیلی زندگی مناسب و نرمالی دارد، ازدواج کند؛ یک زنی را تحت حمایت خودش بگیرد که نیاز به یک مرد دارد و موقعیت ازدواج برایش پیش نیامده و اگر آن زن (همسر اول) واقعاً یک زن مؤمن خود ساخته ای باشد، این قضیه را قبول می کند. چون یک زن از بسیاری احساسات آزار دهنده مثل تنهایی، عدم امنیت و نیاز نجات پیدا می کند. زن هایی که تن به متعه می دهند، خیلی وقت ها دنبال یک پناهگاه هستند؛ بیشتر دنبال یک حامی و یک سرپناه امن هستند. چرا یک زنی که خدا را می شناسد، فقط خودش را ببیند و با این قضیه مخالفت کند؟
ـ فکر نمی کنید شما حسب شرایط خودتان دارید این را می گویید؟
بله؛ من چون این شرایط را دارم، این حرف ها را می زنم؛ اما خیلی خوب است که آدم ها بتوانند خودشان را جای کسی بگذارند که شرایط این چنینی دارد. پس تکلیف این زن ها و تکلیف فسادی که در جامعه ایجاد می شود، چه می شود؟! فکر می کنید همه ی زن های مطلقه یا بیوه سراغ متعه می روند؟ نه؛ بسیاری هم به حرام می افتند. گرچه اعتقادات خودشان را هم دارند. ولی مجبور می شوند؛ نیاز مالی، بچه دار بودن، حالا هر چی! اینها همه زنجیروار به هم ربط دارد.
ـ با همه ی آسیب هایی که گفتید و اذیت هایی که شدید، باز در آخر می گویید درست است؟
کار مثبتی است؛ ولی در شرایط خودش. دو طرف باید شرایطش را داشته باشند. نوع نگاه جامعه هم به متعه باید تغییر کند. اصل همین نوع نگاه است که می شود از طریق سینما و صدا و سیما و داستان نویسی و رسانه ها و آوردن مثال های خوب و موفق در کنار دلایل منطقی و بررسی شده این نگاه اشتباه را تغییر داد.
ـ نگران نیستید این مصاحبه که کار شد، به شما در کامنت ها بد و بیراه گفته شود ؟
احساسم این هست که احتمالاً خیلی ها علیه من موضع خواهند گرفت؛ آقایان به دلیلی و خانم ها به دلیلی دیگر! خانم های متأهل بیشتر البته!
 
گزارش و مصاحبه: حوریا فرهمند
https://new.dana.ir/5135
ارسال نظر
نظرات
احمد
1392/05/03 - 15:38
پاسخ
من به این خانم محترم درود می فرستم. این خانم واقعیات جامعه را دارد بیان می کند و بدون تعصب و احساسات به مسائل نگاه می کند . او فرد آگاهی هم هست و متین و منطقی فکر می کند و حرف می زند . این خانم می تواند الگوی مناسبی برای خانم های مومن و متدین و با شخصیت جامعه ما که شرائط اینچنینی دارند باشد. ای کاش امکان صحبت بیشتر با این خانم وجود داشت. ...
rateup 378
ratedown 60
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به احمد زنی که حاضره پاشو تو زندگی کسی بزاره از همه فاسدتره.پس اگه زن شمام در حین ازدواج با مردی رابطه داشت عیبی نداره این حق زن شماس.اصلا چه اشکالی داره باهم توی خونه زندگی کنید.خداازین زنای خانمان سوز نگذره.از ته دل این زنارو نفرین میکنم
rateup 84
 ratedown 214
1393/08/02 - 10:49
ale
1392/05/03 - 16:16
پاسخ
اگر خوب بود با شوهر ش می ساخت
rateup 60
ratedown 293
ارسال نظر
پاسخ جواد به ale خب قربون شکل ماهت!شما که خبر نداری خواهشا زود قضاوت نکن.شاید شوهرش مقصر بوده
rateup 214
 ratedown 28
1392/05/05 - 14:25
پاسخ ناشناس به ale مشکل همه ما اینه که زود قضاوت میکنیم
rateup 164
 ratedown 2
1392/05/07 - 12:07
پاسخ ناشناس به ale کوتاه فکری تا چه حد؟ اتفاق افتادن طلاق دلیل بدی آدما نیست. دو نفر خوب هم شاید برای هم خوب نباشند. و نتوانند با هم بسازند ...
rateup 166
 ratedown 6
1392/06/10 - 09:24
پاسخ سوخته به ale آقا یا خانم ALE شما انسان هستی باید سرت بیاد تا درک کنی . زجر طلاق و تنهایی را . و خانمی که با این قلم صحبت میکنه . مطمئنن آدم بدی نبوده .
rateup 134
 ratedown 4
1392/08/24 - 22:28
shahrzad
1392/05/03 - 16:26
پاسخ
کاملا درست میگوید این خانم افرین به تو که حقیقت را گفتی در مورد همه چیز
rateup 145
ratedown 53
ارسال نظر
ناشناس
1392/05/03 - 16:35
پاسخ
شرم آور است به خدا ،آیا خودتان نیز در مورد زنان خانواده و فامیل تان اینگونه راضی هستید و یا فقط در مورد زنان دیگر تز می دهید.
rateup 73
ratedown 115
ارسال نظر
پاسخ کاظم به بله توی کوچه ... بهتره.بزنان خانواده وفامیلتان توصیه کنید؟!
rateup 39
 ratedown 15
1392/05/04 - 18:20
پاسخ یک شهروند به بخدا هیچ مشکلی ندارد صیغه را عمر ممنوع کرد و وای بحال کسی که حلال خدا را حرام بداند مطمئنا خدا راه حلال را گذاشته تا نیاز انسانها مرتفع و گناه کم شود و خدا راضی به زجر آدمها به هر دلیل غیر عقلانی نیست صیغه حلال است و ای کاش یک راهکار مناسب برای افراد متدین برای شناخت یکدیگر ایجاد می شد و مثلا حوزه این مسئولیت را قبول می کرد. در روایات خیلی به صیغه توصیه شده که این از نگاه خانمها شوهر دار مورد پذیرش نیست و لی این حرف خداست و می توانید ثواب صیغه کردن و شدن را در روایات بخوانید
rateup 118
 ratedown 35
1392/11/20 - 10:18
نا شناس
1392/05/03 - 16:54
پاسخ
خیلی خوب بوده اگر سریالهایی در این زمینه ساخته شود. که همسر مردانی که از نظر جسمی مشکل دارند ولی بهیچوجه حاضر به زن موقت حتی در خفا نزدیکان بشود.
rateup 73
ratedown 104
ارسال نظر
sedali
1392/05/03 - 17:25
پاسخ
به نظر من اگه همه ی خانوم ها یه همچین طرز فکری داشتن الآن اوضاع جمهوری اسلامی!!! ایران اینجوری نبود. این خلیفه ی دوم سنی ها(عمر) برای اولین بار اون بود که حلال خدا رو حروم کرد(همین متعه رو میگم) روزی میرسه که خدا بین ما و کسایی که در دین بدعت میکنن حکم کنه.
rateup 219
ratedown 652
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به sedali جناب آقای سید واقعا که بنظرت این صیغه های ساعتی برای خواهر و مادر بیوه ... هم مناسبه مطمئن باش که در این بین فرزندان ناخواسته زیادی حاصل اینجور صیغه ها تو جامعه بدنیا میاد(این حرام بزرگه) این یک ناهنجاری بدتر از زنان مطلقه است اگه این زن پاکدامن و راستگو بگو تو ازدواج اولش خوب پیگیری میکرد موفق میشد ، در ضمن در مورد 60 - 70 سال پیش ایران آمار زنان مطلقه انقد زیاد نبود مطمئن باش سطح علم و تفکر مردم الان با 60-70 سال پیش یکی نیست
rateup 46
 ratedown 73
1392/05/05 - 09:53
اسکندر
1392/05/03 - 17:48
پاسخ
متعه کردن زنان بیوه ومطلقه ثواب زیادداردباید چشمهاراشست وجوردیگربایددید.
rateup 196
ratedown 42
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به اسکندر خب در ایران مرد زن مرده هم کم نداریم!! مرد زن مطلقه هم کم نداریم!!
rateup 58
 ratedown 8
1392/05/07 - 07:24
مهدی
1392/05/03 - 18:04
پاسخ
همه ما تا لحظه ای که از هر لحاظ تامین هستیم به ایشان بد و بیراه خواهیم گفت.ولی چنانچه این امر متداول بشه خیلی از مشکلها حل میشه
rateup 122
ratedown 20
ارسال نظر
ناشناس
1392/05/03 - 18:25
پاسخ
آدم با یکی ازدواج میکنه تا آخرم باهاش میمونه هوا برت داشه خربزه خوردی باید پای لرزش باشی حالا هم حرحیونی هم با تو ازدواج دائم بکنه مطمئنن لجن تر از تو است.
rateup 43
ratedown 149
ارسال نظر
پاسخ شهروند به ادب داشته باش (خواهر ) معلومه خانومی و تا سرت نیاد حرف اینها رو نمی فهمی حلال خدا را ورونه نکن که سنگ میشی
rateup 127
 ratedown 15
1392/11/20 - 10:21
ناشناس
1392/05/03 - 18:26
پاسخ
با شرايطي كه امروزه بر جوامع حاكم است و با اين رابطه هزار جور بيماري ردو بدي ميشودمثل ايدز و... پذيرفتن اين مساله احمقانه است و من فكر ميكنم روح خودخواهي و مرد پرستي در اجتماع ما باعث شده اين افكار در جامعه هنوز وجود داشته باشد خواهرم تو كه خود اغرار ميكني وجود و ادامه رابطه خودكشي است چرا ان را قبول داري ؟خيلي از مردها ي اين زمانههم هستند كه در جريان نفقه براي يك زن درماندها ند و حتي قدرت ارضا يك زن را هم ندارند چگونه باچند زن در يك خانه زندگي كنند ؟اونم آپارتمان ؟خودت راضي هستي كه صداي......... رو در اتاق بغلي بشنوي ؟ حرف مفت نزن
rateup 45
ratedown 89
ارسال نظر
پاسخ اصغر به میشه بگی جوونا تو این زمونه که همه دخترا خونه و ماشین و هزارتا سکه میخوان چه گهی بخورن تازه میدونی آمار زنای مطلقه چه قدره هی میگن همسر اول بفهمه همسر اول کجا بود خیلی از پسرا تا سن سی سالگی حتی جرات خواستگاری هم ندارن برن که دستشون بندازن
rateup 86
 ratedown 10
1392/06/21 - 06:50
حمید
1392/05/03 - 19:48
پاسخ
درود بر شما که این همه فهم و صبر و شکیبای به خرج داده اید بدانید که اجر شما پیش خداوند متعال خواهد بود اگر مردم به به این درک و شعور میرسیدند الان وضع ارتباطات اجتماعی کشور به این شکل نبود مطمئن باشید کسانی که شما را شماتت میکنند اگر چنین فرصتی برایشان پیش آید هرگز از آن نمگذزدند من خودم یک مرد متاهل هستم و یک اصل را سرلوحه ی زندگیم قرار داده ام و آن چیزی نیست جز اینکه از هرچه حرام هست حذر کن و در رفتن بسوی حلال پیشرو باش چون وکیل اولی شیطان است و دومی خداوند متعال. پس در بدیهیات شبه نباید وارد شود چون خیلی بدتر از گناه مشهود است. من خودم خیلی دوست دارم که یک زن متعلقه را زیر پر و بال بگیرم و از این کار هیچ ترس یا شرمی به خودم راه نخواهم داد.چون برای رضای خدا هرچه کنی کم است یادمان باشد کس
rateup 74
ratedown 36
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به حمید متعلقه ؟؟!!!!
rateup 17
 ratedown 7
1392/05/07 - 03:23
پاسخ ناشناس2 به حمید از خدا بترس فقط خراب کردن زندگی مشترکت هست.
rateup 25
 ratedown 49
1392/08/06 - 00:05
محسن
1392/05/04 - 00:23
پاسخ
بایدبگونه ای فرهنگ سازی بشه خانمی که مشکل داره درحق شوشهرش جفا نکنه که شوهر به همین خاط برود پنهانی وشاید بنوعی خلاف بکنه . باتشکرازمطالب خوب شما
rateup 61
ratedown 13
ارسال نظر
ناشناس
1392/05/04 - 00:23
پاسخ
جوانی هستم دانشجو و مجرد برایم شرایظ دایم وجود نداره و امثال من بسیارند چه خوب بود این حلال خدا فرهنگ سازی می شد به خصوص از طرف رسانه های حمعی
rateup 82
ratedown 34
ارسال نظر
كريم
1392/05/04 - 01:15
پاسخ
خودمقدمه مصاحبه خيلي گوياست.به نظر من درشرايط فعلي جامعه هيچكس جرأت اين فرهنگ سازي(احياي اين فرهنگ فراموش شده)راندارد.نمونه اش طرح اين مسئله دريك دهه پيش درنمازجمعه توسط كسي بودكه خوب نتوانست توجيه كند! امافقط يك گروه ميتوانند؛مراجع عظام تقليدكه حرفهايشانرا بدون ترس ازدست دادن موقعيت مادي و دنيوي وفقط براي رضاي خدا درطول تاريخ شيعه بيان ميفرمايند.كافيه2دقيقه رو صفحه تلوبزیون ظاهرشوندآن آقابعدنماز جمعه وانتقادات جامعه براي حفظ موقعيت سياسي،اجتماعي اش زودعقب نشيني كرد.فقط مراجع عظام تقليد.
rateup 51
ratedown 11
ارسال نظر
مهدی
1392/05/04 - 01:28
پاسخ
من به عنوان یک مردشیعه ایرانی که اعتقادبه شریخت اسلام دارم خدمت خانم عرض می کنم گرچه دین اسلام دست مردرادرازدواج دائم تا4زن بازگذاشته است امااین بدان معنانیست که اگرزنی بابرداشت ازفرهنگ اصیل ایرانی یااندیشه خودبه این نتیجه رسیده باشدکه با مرد ی زندگی کندکه بحزبااوباهیچ زن دیگزی هم بسترنشودخلاف دین عمل کرده است
rateup 52
ratedown 21
ارسال نظر
شهزاد
1392/05/04 - 02:59
پاسخ
متاسفانه شرع را زمانی قبولش میکنیم که به نفع ما باشد مثل ارث خواهر از پدر ازدواج موقت غیبت و ....و دلیل عدم پذیرش تعدد زوج بخاطر زن سالاری است خدا کند اسلامرا انطور که نازل شده بپذیریمش آمین
rateup 84
ratedown 17
ارسال نظر
نا شناس
1392/05/04 - 08:03
پاسخ
يقينا ترويج و رشد ازدواج موقت خيلي بهتر از رشد فحشا در جامعه مي‌باشد و بايد فرهنگ‌سازي بيشتري در اين خصوص صورت گيرد
rateup 106
ratedown 21
ارسال نظر
ali
1392/05/04 - 11:03
پاسخ
آفرین به شما گزارشگر وصدالبته هزار آفرین به این خانم فکور ومومنه انشاالله دیده جامعه عوض شود که احتیاج به فرهنگ سازی دارد
rateup 80
ratedown 18
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به ali خانم مومنه نه فاحشه و خونه خراب کن.
rateup 32
 ratedown 27
1393/08/02 - 11:00
ali
1392/05/04 - 13:44
پاسخ
امام صادق عليه السلام فرمودند: هر كسي كه ازدواج موقت كند و بعد غسل كند، از هر قطره‌اي كه از آب غسل مي‌چكد، خداوند هفتاد ملك را خلق مي‌نمايد كه تا روز قيامت براي او طلب آمرزش و بخشش نمايند و تا روز قيامت بر كسي كه از اين عمل دوري كند لعنت مي‌فرستند. وسائل الشيعه ج 14 ص 444-
rateup 112
ratedown 86
ارسال نظر
رضا
1392/05/04 - 14:57
پاسخ
با سلام اگه خانومی مطلقه میخواد که ازدواج موقت داشته باشه من به لحاظ مالی و عاطفی در خدمتم.09395..
rateup 83
ratedown 83
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به رضا البته بیشتر منظورتون جسمیه!!
rateup 72
 ratedown 18
1392/05/07 - 07:31
علی
1392/05/04 - 15:27
پاسخ
باسلام ،خانم محترم به قول شمااین موضوع باظرفیت جامعه ماهم خوانی نداردچون اسلام راانطورکه حقش هست نشناخته ایم وباخودخواهی وحسدحقوقی راکه این دین مبین برای ماآورده است نادیده میگیریم به یکدیگرسخت میگیریم وباروح روان همدیگربازی میکنیم ولی وقتی خوددرشرایط مقابل قراربگیریم آنوقت حق میدهیم همین خانم محترم چون عذاب کشیده وموقیعت رادرک کرده بااین فرهنگ وشرع موافق است وگرنه ایشان هم موافق نبودندنه بادوهمسرداری ونه بامتعه چون شناخت ماازدین عمقی نیست
rateup 51
ratedown 25
ارسال نظر
کاظم
1392/05/04 - 18:25
پاسخ
معتقدم درآخرت همه مامردان وزنان باید پاسخگوی این سوال باشیم که چرابامذموم جلوه دادن این حلال خدا موجبات گسترش فساددرجامعه شدیم.
rateup 63
ratedown 31
ارسال نظر
زهرا
1392/05/04 - 18:42
پاسخ
اولین نظر که نظر احمد است دقیق تر است. من به این نظر نمره بیست 20 میدم. اما نفهمیدم که منظور احمد از جمله آخری چیست: "ای کاش امکان صحبت بیشتر با این خانم وجود داشت. ...".
rateup 39
ratedown 17
ارسال نظر
حمید
1392/05/04 - 19:03
پاسخ
من با اینکه متاهلم ولی نظرم اینه مردها حریصن و به زن خودشون قانع نیستند مگر اینکه پایبندی دینی داشته باشند و یا آدم با حیایی باشند که حفظ کنند خودشون رو. و به نظر من زنی که مطلقه شده آسیب خیلی زیادی دیده و با ازدواج موقت احساساتش خدشه دارتر میشه چراکه مثل این بنده خدا بعد از مدتی مجددا ترک میشه و حمایت رو از دست میده یعنی ازدواج موقت اگه ادامه دار نباشه باعث آسیب بیشتر میشه.البته در شرایط خاص خوبه ولی همیشه جواب خوبی برای نیاز روحی و جسمی به حساب نمیاد به خصوص اینکه گرفتار مردهایی میشه که فقط به میل جنسی شون توجه دارن و این حقیقت مردهاست البته قریب به اتقاقشون
rateup 76
ratedown 12
ارسال نظر
راحله
1392/05/04 - 19:28
پاسخ
لطفا ترويج خويشتنداري كنيد نه ازدواج موقت وفحشا شيطان هميشه در كمين است
rateup 61
ratedown 76
ارسال نظر
مريم
1392/05/04 - 19:33
پاسخ
با توجه به تعداد زيادكامنت هابي كه اقايان كذاشتن ومطالب داخل كامنة ها معلوم شد كه جرا وضعيت جامعه اين طوريه لطفا فكر كنيد اين زنان روزي ممكن هست خواهران ومادران شما باشند
rateup 44
ratedown 67
ارسال نظر
پاسخ علیرضا به مريم گل گفتی
rateup 25
 ratedown 51
1392/06/03 - 15:21
پاسخ ناشناس به مريم واقعا درست گفتی.مردای متاهلی که انقد موافق این ماجران ایششششالا سرشون بیاد.
rateup 30
 ratedown 37
1393/08/02 - 11:03
فريبرز
1392/05/04 - 19:46
پاسخ
متعه يا همان ازدواج موقت مانند ازدواج دائم حكم خداست . لذا بايد ديدگاه مردم عوض شود و مانند كساني نباشيم كه بعضي از آيات قرآن را قبول دارند و نسبت به بعضي كفر مي ورزند . اگر ازدواج موقت بطور صحيح و طبق آنچه كه در رساله هاي مراجع عظام تقليد هست اجرا مي شد خبري از زنا در جامعه نبود .
rateup 55
ratedown 25
ارسال نظر
علی عسکری
1392/05/04 - 23:54
پاسخ
باسلام اگرخانمی بدلیل جدایی ازهمسرش که اولا ضربه شدیدروحی میخور دودوم بدلیل تور م دچارمشکلات زیادمیشودچگونه بایدرفتارکندجزاین است بمردی دیگرپناه بر د
rateup 23
ratedown 18
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به علی عسکری نه یک مرد زن دار!! نه مردی که فقط به صورت زودیگذر و برای هوا و هوس سراغ این زن اومده
rateup 68
 ratedown 12
1392/05/07 - 07:27
پاسخ ناشناس به علی عسکری بله.این خانم حاضره ی زندگیو خراب کنه.شما که انقد خداو پیغمبر میکنید.جزای زنی که ی زندگیو خراب میکنه چیه؟؟؟؟
rateup 52
 ratedown 25
1393/08/02 - 11:05
ناشناس
1392/05/05 - 08:25
پاسخ
به نظرم باید به سنت خدا عمل گردد و حلال خدا اجرائی گردد تا شاهد این چنین بی بندباری هایی نباشیم.
rateup 39
ratedown 22
ارسال نظر
علی
1392/05/05 - 09:37
پاسخ
با سلام اگه خانم بیوه یا مطلقه ی که شرایط ازدواج موقت آن هم به مدت طولانی را دارد...
rateup 24
ratedown 29
ارسال نظر
سالار
1392/05/07 - 02:46
پاسخ
باسلام آنچه انسانها را به گمراهی میکشاند کنارگذاشتن احکام خدا (خدایی که ما را آفریده پس مسلما اوبهترمیداند) وانجام امور احساسی وفکری خودمان است .پس از نظر من به احکام اسلامی ودینی عمل کرده اصلا جای سرزنش نیست اگرنهادینه بشودفساد اخلاقی وروحی ازبین میرودجامعه سالم می ماند.
rateup 26
ratedown 15
ارسال نظر
ن
1392/05/07 - 03:57
پاسخ
برای چهارتا بازدید چه کارها که نمیکند این دانا
rateup 19
ratedown 10
ارسال نظر
دانای کل
1392/05/07 - 09:45
پاسخ
اگرخانمی بدلیل جدایی ازهمسرش که اولا ضربه شدیدروحی میخور دودوم بدلیل تور م دچارمشکلات زیادمیشودچگونه بایدرفتارکندجزاین است بمردی دیگرپناه بر د .... آیا همه زن هایی که تن به ازدواج موقت می دهند دلیلشان این است ؟ یا می خواهند با بی یندوباری خودشان بنیان یک خانواده آبرومند را بپاشند
rateup 36
ratedown 15
ارسال نظر
پاسخ حسن به دانای کل شما مطمئن باشید دشمنان و امریکا نخواهند گذاشت سنگ بنای رابطه سالم و متع در جامعه ماگذاشته شود زیرا می خواهند فساد و فحشا و بی بند وب اری در جامعه ایران زیاد شود
rateup 52
 ratedown 19
1392/05/07 - 21:48
سروش
1392/05/07 - 11:38
پاسخ
بنظر من هر چیزی یه سری نکات مثبت داره و یه سری منفی بعبارتی مگه تو ازدواج دایم بیشتر وقتها تعارض و اختلاف بین مرد و زن پیش نماد پس بگوییم ازدواج بد است؟ در متعه هم یه محسناتی هست و یه مشکلات بنابراین همه چی اینطوره ولی چون دین خدا اون را حلال کرده اگه برا بعضی ها شرایطش ÷یش بیاد و عده نگه دارن از فساد و هر لحظه با یکی بودن بسیار بهتره پس اول ازدواج دایم اونم با یه نفر دوم وضعت بهتر بود با دو نفر و .. تا 4 نفر بعدش هم اگه شرایط ازدواج دایم نبود صیغه تنها کاری هست که باید انجام داد دوستان ایه های قران را با دقت بخونن اینها همش شرایط داره یعنی اسلام برا کسی که وضع مالیش خوبه و میتونه عدالت برقرار کنه 4 تا را مجاز دونسته وگرنه اگه نتونه عدالت داشته باشه ظلم کرده و باید یکی بیشتر نگیره و در
rateup 33
ratedown 27
ارسال نظر
سعيد
1392/05/07 - 12:00
پاسخ
به نظر من بايد مركزي باشد تا به صورت منسجم در هر شهر بصورت قانوني و شرعي و بهداشتي دو نفر را به هم معرفي كند. و راهكارها و آموزشهاي لازم را به آنها مخصوصا از لحاظ بهداشتي و مسائل مربوط به بچه دار شدن را به آنها بدهند. متاسفانه در جامعه ما بد جا افتاده چه اشكالي دارد مردي واقعا چه از لحاظ مالي و چه از لحاظ عدالت بين همسر موقعيت دارد يه زن ديگري نداشته باشد. اميد وارم انشائ الله يه خواستگار خوب هم براي اين خانم بيايد.
rateup 30
ratedown 16
ارسال نظر
الهه
1392/05/07 - 12:39
پاسخ
شايد بهتر از كنار خيابان ايستادن باشد! اما زن را له ميكند. زن صيغه اي كه زن زندگي بشو نيست. به تنوع و تعويض عادت ميكند.
rateup 70
ratedown 53
ارسال نظر
يك نظر
1392/05/07 - 14:47
پاسخ
اين مصاحبه مال خيلي قبل است واقعاً سركاريد. اما بهر حال با ازدواج موقت هيچ زندگي بنا گذاشته نمي شود فقط غرايز طرفين ارضا مي شود البته موقتاً تا دوباره ...
rateup 44
ratedown 61
ارسال نظر
پاسخ psk به يك نظر بر فرض که اینگونه باشد چه اشکالی دارد مگر انسان دارای غرایز نیست مگر تمامی دانشمندان نمی گویند ریشه اختلافات در اتاق خواب است غرایز هم در جای خود مقدس است ما باید تمام و کمال مطیع دستورات دینی و شرعی باشیم در ضمن شما ظاهرا کاملا مطلب را نخواندید
rateup 29
 ratedown 10
1392/05/07 - 21:45
ناشناس
1392/05/07 - 19:00
پاسخ
فقط دوست داشتم نظر این خانم رادر صورتیکه ازدواج اولش موفق بود هم میدانستم که اینطور راحت برای مردان متاهل حریص مجوز صادر میکنه؟
rateup 61
ratedown 24
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به یعنی گل گفتی.کاش زندگی اول این زن با زنی مثل خودش خراب میشد.اونوقت معنی عقد موقت قشنگ واسش جا میفتاد
rateup 115
 ratedown 59
1393/08/02 - 11:08
حسن
1392/05/07 - 21:44
پاسخ
odgd خیلی مطلب جالب و آموزنده ای بود بهتر است در زمینه شرع اسلام اطلاع رسانی بیشتری داده شود
rateup 51
ratedown 18
ارسال نظر
دکتر. ح. ق. راد
1392/05/08 - 15:44
پاسخ
سلام. پاسخ های صادقانه و راحت این خانم از تجارب پاک و فطری اش، ارزشمند بود. ملاک تعاریف اخلاقی دینداران، تعالیم دینی و نگاه پروردگار است. نیاز جسمی و روحی حق ایشان و در شرایطی سالم و موافق با پروردگار دنبال شده است. منتها، چند انکته جهت عرض وجود دارد. 1- در جامعه ای که معیار اخلاقیات، عرف است و نه نگاه خداوندی، بیان هر راستی مورد تایید و نظر نمی باشد. بیان هر راستی، صحیح نیست و ظرفیت فردی و اجتماعی می طلبد و عذاب های وجدان افراطی مرتبط، بعضا شیطانی است. چرا از نگفتن حقیقت به خواستگار دایم، بایستی عذاب وجدان داشته باشند. عذاب وجدان باید فقط به هنگام معصیت باشد. خواستگار دایم که از ازدواج اول ایشان مطلع بودند، چه نیازی به بیان ازدواج موقت بوده است. اگر لازم بود، خداوند روی پیشانی انسانها اعما
rateup 48
ratedown 11
ارسال نظر
اتابک
1392/05/09 - 18:54
پاسخ
به نظر من خوبه... اونایی که موافقن واسه خواهر و مادرشونم موافقن یا فقط واسه کوچه خیابون طز میدن... واظح جواب بدن لطفا...
rateup 53
ratedown 16
ارسال نظر
خدیجه
1392/05/10 - 16:00
پاسخ
یک زن فقط نیاز مادی اون باعث میشه که تن به ازدواج موقت بده من که ازدواج موقت رو فقط برطرف کردن نیاز جنسی میدونم
rateup 53
ratedown 29
ارسال نظر
تارا
1392/05/24 - 02:46
پاسخ
هیچ زنی نه بیوه نه مطلقه نه دختر سن بالا حق نداره برای رفع نیازهای عاطفی جسمی مالی خودش باوارد شدن به زندگی یه مرد متاهل زندگی همسر اون مردرو خراب کنه.چون مرد دیگه به همسرش کمتر علاقه نشون میده ومدام درفکرپیچوندن همسرشه تا وقت برا زن موقتش باز کنه.خواهشا اینکارو تاییدنکنید.متعه برا زنا ومرداییه که واقعا شرایط ازدواج دایم رو ندارن.
rateup 72
ratedown 62
ارسال نظر
ناشناس
1392/05/25 - 19:18
پاسخ
اﺯﺩﻭاﺝ ﻣﻮﻗﺖ ﻇﻠﻢ ﺑﻪ ﺯﻥ اﺳﺖ و ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﺟﺒﺮاﻥ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮي ﺑﺮاﻱ اﺟﺘﻤﺎع ﺩاﺭﺩ.
rateup 54
ratedown 48
ارسال نظر
'gd
1392/06/02 - 12:15
پاسخ
هيچ زن با شرفي به همجنس خودش خيانت نمي كنه .اگه ما خودمون به هم خيانت بكنيم اونوقت چطور انتظار داريم مردها به حقوقمون احترام بگذارند.اينها برداشتهاي سطحي وتوجيهي از يك حكم حلال هست . هر حمكي در اسلام ويا هر ديني شرايطي داره كه متاسفانه هر كس به نفع خودش اونو تفسير مي كنه.
rateup 39
ratedown 89
ارسال نظر
پاسخ ناشناس دانشجو به 'gd ایول
rateup 18
 ratedown 77
1392/08/06 - 00:21
پاسخ ناشناس به 'gd واقعا.واقعا متاسفم که مردای کشورم انقد اسیر هوسن.بعد دم از دینو خدا میزنن.از خدا بترسید
rateup 43
 ratedown 21
1393/08/02 - 11:11
ناشناس
1392/06/10 - 09:21
پاسخ
من هم یک زن متاهل هستم. و با این خانوم کاملا موافقم. همسر من هم اگر بتواند خانوم دیگری را ساپورت کند طوری که نه برای من کم بگذارد نه برای او من راضی هستم. همیشه هم به خودش گفته ام. و موضوع متعه و ازدواجموقت را نباید با هرزگی یکی دانست . این یک خیانت است به احکام الهی. متعه یک ضرورت است در جایی که عقد دائم ممکن نیست برای پیشگیری از فعل حرام.
rateup 92
ratedown 55
ارسال نظر
نازنین
1392/06/26 - 23:33
پاسخ
من چند سال که بیوه هستم خیلی دارم عذاب میکشم ای کاش چند لحظه خودتون رو جای من میگذاشتید خدایی چه نظری میدادید.میلی به گناه هم ندارم
rateup 120
ratedown 16
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به نازنین متاسفم
rateup 40
 ratedown 15
1392/08/25 - 02:53
علی رضا
1392/06/30 - 10:06
پاسخ
با سلام به همه این یه رابطه ی صحیحه که باید موقعیت و کار کرد درستش رو انتخاب کرد یه مثال :بنزین که نیاز یه وسیله برای حرکته اگه در جای خودش مصرف نشه دچار چه صدماتی میشه.؟پس رابطه درسته ولی کسانی که واقعا بهش نیاز داشته باشن و چاره کاره شون این باشه نه اینکه هرکس ازخواب پا بشه بگه جاره ای نیست برم دنبال صیغه نه داداش اینجوری نیس اونای هم که غیرتی میشن میگن برای خواهر و مادر خودتون باشه .بله صیغه بشن بهتر از اینه که حرام مرتکب بشن چون نمیشه غرایض رو مهار کرد .چه جسمی چه روحی
rateup 28
ratedown 4
ارسال نظر
ناشناس
1392/06/30 - 12:32
پاسخ
حرفات درسته اما عمرا بتونی تحمل دیدن زن دوم یا صیغه رو توی زندگی بعدی خودت داشته باشی.هیچ مردی نمیتونه بین همسرانش عدالت برقرار کنه. شوهر من میگه منو دوسم داره ولی عادت کرده به صیغه و تنوع.1/5 ساله روزگار منو سیاه کرده. صیغه فکر یه مرد رو خراب میکنه.حتی اگه از طرف همسر خودش هم تامین بشه بازم عادت به تنوع و روابط خارج از خونه نمیذاره که با همسرش رابطه خوبی داشته باشه. این مسائل شرایط داره.دین رو بخاطر هوس هاتون خراب نکنید.دین ما دین مهربونی و صلحه.نباید ازش جوری استفاده کرد که آتیش روی سر خانواده ها بشه....
rateup 68
ratedown 18
ارسال نظر
پاسخ دختر به موافقم،هروقت یک مرد توانست بپذیرد زنش با یک مرد ارتباط داشته باشد زن هم میتواند بپذیرد،کاملا طبیعی است اگه قابل پذیرش بود زن حضرت ابراهیم حضرت ساوه با هاجر در کنار هم زندگی میکردند.
rateup 83
 ratedown 23
1392/08/06 - 00:31
امیر
1392/07/09 - 10:43
پاسخ
31ساله-کارمند-خانم محترمی واسه ازدواج موقت میخوام09365684722
rateup 17
ratedown 78
ارسال نظر
الهه
1392/08/03 - 22:00
پاسخ
حرفا کاملا درسته چرا یه زن با توجه نیاز عاطفی نباید ازدواج کنه کاش این مسئله ازدواج مجدد برای اقایان حل میشد چرا باید اجازه زن اول شرط باشه مگر در اسلام نیامده که تا 4 زن در صورت تمکن مالی پس مخالفت خانمها درچیست اینکه مسلمانی نیست با وجود تعدادزیادی زن بیوه در جامعه چرا کسی بفکر این قشر ضعیف نیست
rateup 51
ratedown 108
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به الهه ایشالا که خودت ازدواج کردی.شوهرتو بزار تو کار کمک به این قشر ضعیف جامعه.متاسفم واسه طرز فکرت
rateup 130
 ratedown 38
1393/08/02 - 13:51
امیر
1392/08/04 - 19:27
پاسخ
کسی نیست...
rateup 25
ratedown 31
ارسال نظر
محمد
1392/09/07 - 01:01
پاسخ
من يك دانشجو سال اخر مشاورم موضوع پايان نامم تاثير ازدواج موقت بر كاهش ناهنجاري اخلاقي بود اگه بدونيين تواين تحقيق ب چه نگرشاي روبرو ميشدم ك يك لحظه هم تحمل نميكرديد ....انقد بهم گير دادن ك اززندگيم سير ميشدم اما دوستان ب دو طرف حق بايد دادهم نيازهست هم زجرهست وترس هم اضافه كنيدوخيلي چيزاي ديكگه ك .................بمان سكوت گاهي اوقات بهترين جوابه
rateup 26
ratedown 3
ارسال نظر
محمد
1392/11/04 - 22:33
پاسخ
عزیزان نظردادن درمورد عقدموقت را نمی توان سیاه وسفیدجواب دادنیازبه خیلی شرایط دارد
rateup 22
ratedown 9
ارسال نظر
حورا
1393/01/11 - 13:38
پاسخ
خواهر عزیزم نظراتت خیلی خوب بودعالی بود اما من به شخصه نمی تونم شریک زندگیمو تقسیم کنم درکش برام فوق العاده سخته بازم ممنون
rateup 112
ratedown 32
ارسال نظر
سارا
1393/04/18 - 11:32
پاسخ
صیغه حرام است و از اول اسلام هم نبوده تا کسی آنرا حلال یا حرام کند کجای قران این حلال وجود دارد؟بس است شما را به خدا بس است.
rateup 28
ratedown 81
ارسال نظر
پاسخ فرشته به سارا سوره نساء آيه ٣
rateup 44
 ratedown 8
1393/08/17 - 00:59
فرشید
1393/05/04 - 16:13
پاسخ
در مصاحبه خانم توجه به ی نکته نظرمو به خودش جلب کرد/ صداقتی که به خواستگارشون نشون دادن و از ازدواج موقتی که داشته حرف زدند حاضر نبوده با شریک زندگیش دروغ بگه اونم با چه قیمتی این خیلی شهامت میخواد. با این که میتونسته خدا رو در نظر نگیره و تن به هر کاری بده ولی نکرده این معلوم که ی گوهری در وجودش هست/ به نظر من اون مرد کم سعادت بوده که همچین زنی رو از دست داده
rateup 48
ratedown 11
ارسال نظر
ناشناس
1393/05/08 - 14:44
پاسخ
من از اینکه زن مطلقه صیغه مردی که مجرده وزن نداره موافقم درست چون واقعا نیاز داره به این رابطه از هر لحاظی ولی با مرد متاهل مخالفم شدیدا درست این کار حلال ولی خدا همینطور که به مرد اجازه داده زن دوم بگیره ولی با اجازه همسر اول چون اگه رضایت همسر اول که هیچ زنی دوست نداره همسرش بهش خیانت کنه یا اینکه ویا اینکه زن دیگه ای رو شریک دوست داشتن خودش کنه مردای این دوره خیلی تقوعات زیادی ازنشون دارن واین درست نیست درضمن هیچ انسانی کامل نیست وهمه تو زندگیشون یه مشکل دارن واین دلیل نمیشه مرد به زنش خیانت کنه وهمسر دوم بگیره بعضی وقتها مرد برای خانم کم میزاره اونوقت چی ؟ بازهم مرد حق داره زن دوم بگیره من به زن های مطلقه و دختران مجرد توصیه میکنم زندگی متاهل هارو خراب نکید چون هیچ زنی دوست نداره شریک زندگیش و تقسیم کنه واگه گذشته ها مردها دو تا یا بیش از یک زن داشتند چون زنها مجبوربودن چیزی نگند وبا ذلت زندگی کنند چون حق صحبت کردن واعتراض کردن و نداشتند الان هم بعضی ها مجبوری قبول میکنند ومیسازند درحالی که ازصمیم قلب راضی نیستند چون کسیو ندارن .
rateup 152
ratedown 4
ارسال نظر
اکبر
1393/05/12 - 00:15
پاسخ
وقتی دو انسان تصمیم به طلاق میگیرن باید به تصمیمشون احترام گذاشت
rateup 18
ratedown 17
ارسال نظر
صدیقه
1393/05/22 - 13:40
پاسخ
خدا نابود کنه بعضی زن هایی که میدونند که مرد توانایی رو نداره ولی مثل خوره به زندگی کسی می یوفتند زنی با عشوه وکلک زندگی بیست ساله ام رو خراب کرد باپنج فرزند هیچ وقت نمی بخشم
rateup 118
ratedown 21
ارسال نظر
پاسخ ناشناس به صدیقه لعنت به این زنای خراب
rateup 70
 ratedown 14
1393/08/02 - 13:54
ناشناس
1393/06/07 - 05:46
پاسخ
و اما اینکه علاوه بر کتب شیعه حتی کتب اصلی اهل سنت نیز عقد موقت را در زمان پیامبر نقل کرده اند. و حجم زیاد این روایات در کتب 2 طرف ثابت کننده این مطلب هست. دلیل مهم دیگر اینکه كلمه إستمتاع در زبان صحابه، در «عقد موقت» استعمال شده است. در مصادر متعددي چون صحيح بخاري و صحيح مسلم و کتاب‌هاي ديگر صراحتا آمده است كه اين كلمه را در نكاح دائم إستعمال نكرده‌اند و در «عقد موقت» إستعمال كرده‌اند. جابر بن عبد الله مي‌گويد: كنا نستمتع بالقبضة من التمر و الدقيق الأيام على عهد رسول الله صلى الله عليه و سلم وأبى بكر حتى نهى عنه عمر في شأن عمرو بن حريث. ما زنان را متعه مي‌كرديم با يك مشت خرما و آرد ... . صحيح مسلم، ج4، ص131 البته روایاتی در کتب شیعه نقل شده که ائمه کسانیکه زندگی و همسر داشتند را از این کار منصرف میکردند.
rateup 13
ratedown 3
ارسال نظر
پاسخ اعظم به درجایی امام رضا فرمودند خدا لعنت کند مردان زن دار راکه باهوس بازیهاشان کاری کردند که زنان به ما ائمه بدگمان شوند
rateup 107
 ratedown 30
1393/09/10 - 21:50
ناشناس
1393/06/07 - 05:50
پاسخ
ازدواج موقت مانند داروی مسکن هست و مانند هر داروی مسکنی عوارض اندک خودش را دارد ولی گاهی برای کسی که مشکل دارد داروی مسکن نیاز می شود. و کسیکه مشکلی ندارد اگر داروی مسکن را بخورد بی دلیل عوارضش را متحمل می شود
rateup 24
ratedown 17
ارسال نظر
احمد
1393/06/09 - 11:47
پاسخ
با سلام .انسان اگر به تقوی مسلح باشد و تمام جوانب را در نظر بگیرد و از خدا بخواهد خدا مقدمات را برایش فراهم میکند زمانی میشود یک مرد میتواند چند زن را اداره کند مشکلی ندارد ولی اگر در مخارج اولیه اش در میماند این اشتباه محض است و به آن خواهر هم سفارش میکنم از صمیم قلب از خدا بخواهد خیر را برایش مقدر میکند من از خدا خیر دنیا و آخرت را برای تمامی خواهران و برادران شیعه از خدا میخواهم.
rateup 17
ratedown 12
ارسال نظر
ستایش
1393/07/15 - 16:22
پاسخ
زندگی خودشه. دوست داشته این زندگیرو پیش بگیره . ما اجازه نقدوبررسی زندگی مردمو نداریم
rateup 20
ratedown 19
ارسال نظر
مجید
1393/08/09 - 01:46
پاسخ
باورکنید اگر ازدواج موقت را رواج ندهیم مضراتش گریبان گیر جامعه میشود
rateup 49
ratedown 10
ارسال نظر
سید محمد
1393/08/17 - 03:53
پاسخ
سلام ....
rateup 4
ratedown 17
ارسال نظر
داریوش
1393/08/19 - 22:17
پاسخ
روی هم...
rateup 7
ratedown 5
ارسال نظر
جواد
1393/08/19 - 22:32
پاسخ
سلام خیلی هم صادق این خانم حرف زد ...
rateup 32
ratedown 6
ارسال نظر
الهام
1393/09/14 - 23:43
پاسخ
کاش انقد که به خدا اعتقاد دارن ملت به انسانیت اعتقاد داشتن.
rateup 39
ratedown 7
ارسال نظر
علی ز
1393/10/29 - 11:36
پاسخ
نصفش پراز اب.وسلام
rateup 4
ratedown 4
ارسال نظر
علی ز
1393/10/29 - 11:43
پاسخ
سلام .من باهیشکیو هیچی کار نددارم
rateup 4
ratedown 5
ارسال نظر
غزاله
1393/11/19 - 12:24
پاسخ
واقعا برای جامعه سطحی نگرم متأسفم
rateup 24
ratedown 11
ارسال نظر
مصطفی
1393/12/15 - 10:30
پاسخ
چرا مردم حلال خدا را ناپسند میشمارند ،ما همین کار ها را کردیم که به این بدبختی گرفتار شدیم تا فردی صیغه می شود متاسفانه بر او برچسب می زنند ،
rateup 30
ratedown 11
ارسال نظر
مريم
1394/02/01 - 14:37
پاسخ
خوشم مياد آقايون از دين اسلام فقط قانون چهار همسري و صيغه رو ياد گرفتن. اين جور زنا كه باعث بهم زدن يه زندگي ديگه ميشن رو ايشاا خدا جوابشونو ميده اين خانم اگه آبرو سرش ميشد كار تو جامعه زياده واقعا متاسفم كه دينم اسلام ولي هيچي از اسلام سرتون نمي شه لااقل دلتون به حال بچه ها بسوزه كه زندگي پدر و مادرشون رو أمثال شما بهم ميزنن
rateup 88
ratedown 56
ارسال نظر
پاسخ عباس به مريم بنظرم باهر انگیره ای صیغه صورت بگیره بهتر از زناست
rateup 35
 ratedown 12
1394/04/18 - 15:01
رضا
1394/05/14 - 12:40
پاسخ
سلام واقعا درود بر این خانم باید رسانه شود فرهنگ جا بیافتاد خود من تاحالا نمیدونستم صیغه کردن به این راحتی انجام میشه التماس دعا
rateup 27
ratedown 8
ارسال نظر
بی نام
1394/08/25 - 01:25
پاسخ
واقعا بعضی ها هستند که خیلی به چنین رابطه های نیاز دارند هم برای آشنایی با زندگی زناشویی هم برای رفع نیاز عاطفی و احساسی بنظرم یک کار خیلی پسندیده است که پیامبر اکرم و امامان معصوم به آن اشاره کرده و تاکید دارن که یک مرد حداقل باید یه بار ازدواج موقت داشته باشد بهتر است
rateup 26
ratedown 18
ارسال نظر
هادی
1394/09/16 - 10:26
پاسخ
با سلام با درود و سلام به این خانم نجیب و متدین و اصیل ایا عمل به حلال الهی باید توسط عده ای مسلمان نما موجب تحقیر و زشت گوئی عده شود که جز به هرز زبانی و بدگوئی و هواس نفس سخن نمی گویند مگر واقعیت و حقیقت با ناسزا گوئی سخیف و بدوز از موازین عقل و شرع پوشیده می شود مجددا به این خانم بسیار محترم وارزشی افرین می گویم و به خدمت ایشان عرض می کنم که نه تنها کار بدی نیست که کاری ارزشی و یس دارای اجر و ثواب و اجرای سنتی الهی خداوند بهترین تقدیرات را برایتان مقدر کند و هر چه باعث آزار و ناراحتی شما شده و می شود در آخرت جبران کند بمنه و فضله مرحبا به شما و درودپ و السلام علی من اتبع الهدی
rateup 70
ratedown 25
ارسال نظر
م ج
1397/05/05 - 16:08
پاسخ
بنظر من اگه کسی که موافق صیغه هست آیا خودش حاضره خواهر و یا دختر طلاق گرفته خودش رو به صیغه شدن سوق دهد????????
rateup 10
ratedown 15
ارسال نظر