شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: اجتماعی
ساعت: 14:15 منتشر شده در مورخ: 1399/05/15 شناسه خبر: 1634273

روش‌های استعلام غیرحضوری دفترچه‌های بیمه

روش‌های استعلام غیرحضوری دفترچه‌های بیمه
با شیوع ویروس کووید-۱۹ و لزوم جلوگیری از تجمع مردم در فضاهای سربسته به‌منظور پیشگیری از انتشار بیماری کرونا ضرورت استفاده از خدمات در زمینه‌های مختلف ازجمله امور مربوط به بیمه و تأمین اجتماعی بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با شیوع ویروس کووید-۱۹ و لزوم جلوگیری از تجمع مردم در فضاهای سربسته به‌منظور پیشگیری از انتشار بیماری کرونا ضرورت استفاده از خدمات در زمینه‌های مختلف بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفت.

دستگاه‌های مختلف قضایی و دولتی به‌تناسب میزان ارتباط با مردم می‌بایست فضایی را فراهم می‌کردند تا استفاده از خدمات حضوری به حداقل ممکن برسد که هم تردد مردم در سطح شهر و هم تجمع آن‌ها باعث انتشار فزاینده این بیماری خطرناک در کشور نشود.

روش‌های استعلام غیرحضوری دفترچه‌های بیمه

بر این اساس در ادامه روند توسعه الکترونیکی شدن ارائه خدمات، استعلام دفترچه‌های بیمه و میزان اعتبار آن‌ها از طرق غیرحضوری میسر شد.

علی‌اکبر ربیع زاده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو با رسانه‌ها ضمن تشریح روش‌های استعلام غیرحضوری اعتبار دفترچه‌های بیمه درمان گفت: سیستم را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که در هر ثانیه به ۷۰۰ درخواست پاسخ دهیم. از ابتدای خرداد تا هفته آخر تیرماه بیش از پنج میلیون استحقاق از طریق کد دستوری و بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار استعلام از طریق اینترنت انجام و بیش از هشت میلیون سفر درون‌شهری در وضعیت کرونا کمتر شده است.

وی درباره استعلام غیرحضوری دفترچه‌های بیمه درمان توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: بیش از ۹۷ میلیون مراجعه به شعب بیمه‌ای طی سال داریم که ازاین‌بین یکی از پر مراجعه ترین سرویس‌های ما مربوط به دفترچه بیمه درمان است؛ تأمین اعتبار، چاپ، تعویض و صدور دفترچه ۵۵ درصد مراجعات را شکل می‌داد.

    ازآنجاکه کرونا راه درمانی قطعی ندارد روند توسعه خدمات الکترونیک و پایدارسازی ارائه این خدمات باید به یک اولویت تبدیل شود چراکه بدون ایجاد زیرساخت‌های ارائه خدمات این‌چنینی نمی‌شود زندگی با ویروس کووید-۱۹ را به سرانجام رساند.

وی افزود: از ۹۷ میلیون مراجعه، ۳۸ میلیون مربوط به تمدید اعتبار دفترچه‌ها بود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی بابیان اینکه امسال تصمیم گرفتیم تمدید اعتبار دفترچه‌ها را به‌عنوان پرتکرارترین خدمت به شکل غیرحضوری عملیاتی کنیم اظهار کرد: از ابتدایی خرداد سامانه‌های مختلفی راه‌اندازی شد که بیمه‌شدگان، مراکز درمانی و پزشکان می‌توانند اعتبار دفترچه بیمه‌شدگان را استعلام کنند.

ربیع زاده افزود: قبلاً باید پای دفترچه مُهر تاریخ می‌خورد، درواقع بیمه‌شدگان به کارگزاری مراجعه و همکاران ما استحقاق و اعتبار را کنترل می‌کردند و مهری را درج می‌کردند. اکنون دیگر نیازی به این کار نیست و اگر فرد به مراکز درمانی مراجعه کند آنجا از طریق روش‌های اعلام‌شده استحقاق درمانش را می‌سنجند. ضمن اینکه خود بیمه‌شده هم می‌تواند این کار را برای خودش انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه برای سرویس‌دهی مطلوب به ۴۵ میلیون بیمه‌شده، شش روش مختلف را تعریف و اعلام کردیم گفت: سه روش بدون نیاز به اینترنت و با استفاده از کدهای دستوری است که با گوشی‌های ساده قابل انجام است و سه روش از طریق سامانه‌های اینترنتی انجام می‌شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی این نکته را متذکر شد که اگر بیمه‌شدگان مراکز طرف قرارداد قصد استعلام اعتباردارند زبان گوشی‌شان نباید فارسی باشد.

ربیع زاده در ادامه به معرفی روش‌های اعلام‌شده پرداخت و گفت: روش اول شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۴ ستاره ۱۴۲۰ مربع (#١٤٢٠*٤*) است. با شماره‌گیری این کد دستوری منویی نمایش داده می‌شود که باید در آن کد ملی را وارد کرد. به‌محض ورود کد ملی سیستم پاسخ می‌دهد و پیامی با این مضمون که «شما از حمایت درمانی برخوردار هستید.» نمایش داده می‌شود.

وی افزود: روش دوم شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۴ ستاره ۱۴۲۰ ستاره یک مربع (#١*١٤٢٠*٤*) است که در اینجا هم کد ملی را وارد می‌کنیم. روش سوم کد دستوری ستاره ۱۶۶۶ مربع (#١٦٦٦*) است که با بیمه سلامت مشترک است. بیمه‌شده گزینه یک را انتخاب و با ورود کد ملی، اعتبار دفترچه را دریافت می‌کند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی بابیان اینکه سه روش هم داریم که با استفاده از اینترنت است گفت: به اینترنت وصل می‌شویم و در مرورگر pwa.tamin.ir را نوشته و در منو هم کد ملی از طریق صفحه‌کلید قابل ورود است و اگر از موبایل استفاده می‌کنید می‌توانید بارکد دفترچه را جلوی موبایل بگیرید که اسکن می‌کند و اعتبار دفترچه را نمایش می‌دهد.

ربیع زاده افزود: روش آخر از طریق آدرس medical.tamin.ir اعتبار دفترچه را استعلام می‌کنند. اگر هرکدام از بیمه‌شدگان دچار مشکل شده و با خطایی برخورد کردند می‌توانند با ۱۴۲۰ تماس بگیرند، آنجا استحقاق درمان را کنترل می‌کنند.

وی بابیان اینکه سیستم را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که در هر ثانیه به ۷۰۰ درخواست پاسخ دهیم گفت: به‌این‌ترتیب در هر ساعت به ۲.۵ میلیون درخواست پاسخ داده و پشت نوبتی و معطلی نداریم. از ابتدای خرداد تا هفته آخر تیرماه بیش از پنج میلیون استحقاق از طریق کد دستوری و بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار استعلام از طریق اینترنت انجام و بیش از هشت میلیون سفر درون‌شهری در وضعیت کرونا کمتر شده است.

ازآنجاکه کرونا راه درمانی قطعی ندارد روند توسعه خدمات الکترونیک و پایدارسازی ارائه این خدمات باید به یک اولویت تبدیل شود چراکه بدون ایجاد زیرساخت‌های ارائه خدمات این‌چنینی نمی‌شود زندگی با ویروس کووید-۱۹ را به سرانجام رساند.

انتهای پیام/ا
 

https://new.dana.ir/1634273
ارسال نظر
نظرات