شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 16:39 منتشر شده در مورخ: 1398/10/23 شناسه خبر: 1563619
استاد دانشگاه البرزی:

تمایل به مدهای غربی در بین جوانان، مرزهای فرهنگی را در هم می‌شکند

تمایل به مدهای غربی در بین جوانان، مرزهای فرهنگی را در هم می‌شکند
علی مرادخانی گفت: تمایل به مدهای غربی در بین جوانان مرزهای فرهنگی را در هم می شکند و روند مصرفِ تابع مد چنان سرعت و عمق می یابد که اصلی ترین عرصه حیات بشری تحت عنوان فرهنگ را نیز در می نوردد و انسانها را در یک دگرگونی جدی فرهنگی قرار می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه هنر دانشگاه آزاد اسلامی کرج در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: امروزه یکی از مهمترین خصوصیات جوامع بشری، تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی است، زیرا خصوصیات هر نسل قابل تغییر است در نتیجه نسل های جدید به سنت های قدیمیان وفادار نیستند یعنی به رسومات که سنتی شمرده می شود بی توجه می شوند و به مروز اعتقاد و اهمیت این سنن کاسته می شود.

علی مرادخانی با بیان اینکه گرایش به مد پدیده ای اجتماعی است، ادامه داد: این مهم کمابیش در میان همه اقشار جامعه وجود دارد اما در این میان نوجوانان و جوانان بیش از دیگران به این مقوله اهمیت می دهند و مدگرا هستند.

وی افزود: با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فن آوری های جدید رایانه ای، ارتباطات گسترده ای را برای جوامع و فرهنگ های گوناگون فراهم نموده است و به تبع آن موقعیت افراد در شناخت و فهم و ارزش باورها و انتخاب هنجارهای مطلوب پیچیده تر و مشکل تر است و چه بسا موجب تضاد رفتارها و تفاوت ارزش ها برای نسل جوان شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد:بدون تردید مدگرایی را نمی توان بطور مطلق رد کرد اما پذیرش بدون قید و شرط نیز معقول نیست در نتیجه میانه روی در مدگرایی و مراقبت داشتن بر هماهنگی آن با فرهنگ و مذهب و ملیت برترین شیوه خواهد بود زیرا مد الگو ای فرهنگی است که توسط بخشی از جامعه پذیرفته می شوند دارای یک دوره زمانی نسبتا کوتاهی است و سپس فراموش می شود لذا نباید در زمان حیات خود منجر به تضاد شدید بین نسل های مختلف جامعه شود.

مرادخانی ادامه داد: گرایش به مد آن است که فرد، سبک زندگی و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرین الگوها تنظیم کند و به محض آنکه الگوی جدیدی در جامعه رواج یافت، از آن یکی پیروی نماید.

وی تاکید کرد: مد و گرایش به مد موضوعی است که در هر جامعه ای امکان ظهور و بروز پیدا می کند . با توجه یه اینکه این پدیده اگر به صورت معمولی و منطقی در پوشش و آرایش فرد صورت گیرد معمولا به عنوان مسأله به آن نگریسته می شود. اما در جامعه ایران با توجه به اینکه پدیده مد خواه متضاد با ارزش ها و هنجارهای دیگر جامعه است، بنابراین چالش بین افراد جوان و قشرهای دیگر جامعه بوجود می آورد که به عنوان یک مسئله اجتماعی قلمداد می شود.

این استاد دانشگاه گرایش به مد و غرب گرایی را دو مفهوم جدا از هم و دارای تعاریف متمایز از یکدیگر دانست و گفت: سیر تحولات تاریخی- اجتماعی در ایران به گونه ای سرنوشت این دو مفهوم را با هم گره زده است که هرگاه سخن از مد به میان می آید، مفهوم غرب گرایی نیز به ذهن متبادر می کند زیرا رشد صنعت و به تبعیت از آن، نوع تفکر، طرز زندگی و آداب لباس پوشیدن و نظایر آن نیز دچار تغییراتی می شود.

مرادخانی تصریح کرد: تمایل به مدهای غربی در بین جوانان مرزهای فرهنگی را در هم می شکند و روند مصرف، تابع مد چنان سرعت و عمق می یابد که اصلی ترین عرصه حیات بشری تحت عنوان فرهنگ را نیز در می نوردد و انسانها را در یک دگرگونی جدی فرهنگی قرار می دهد.

وی افزود: گرایش به مد به گونه افراطی سقوط ارزش های اجتماعی، برچسب انحراف، تضاد بین والدین و فرزندان و یا به عبارتی شکاف بحران زای نسلی و ضرر های مادی فراوانی ایجاد می کند.همچنین جوانان با گرایش به مد غیر شایسته زمینه بی هویتی و مصرف گرایی آنان را مهیا می کند و متعاقبا در تعیین سرنوشت فرهنگی نسل های بعدی نیز اثر ناملوب می گذارد.

این مدرس با بیان اینکه نقش بی بدیل رسانه ها در ترویج مدگرایی را نمی توان نادیده گرفت، گفت: استفاده روز افزون از فن آوری های جدید بر ذوق و سلیقه و نیازهای ارتباطی جوانان موثر است و تکنولوژی ارتباطی و مجازی الزامهای جدی بر هویت یابی جوانان دارد.

مرادخانی با تاکید بر اینکه جریان جهان گیر فرهنگ مصرفی، همه مرزهای فرهنگی را در هم می شکند و نهادهای هویت بخشی سنتی را به چالش فرا می خواند، ادامه داد: مناطق آزاد تجاری در ایران که با دسترسی فعال به ماهواره و انواع فیلمها و نشریات الگوهای مد و همچنین قاچاق لباس های خارجی و مواد آرایشی گوناگون در گرایش به مد برای جوانان امر بدیهی است .

وی نقش طراحان مد در بروز و ترویج مدهای اصلی را بسیار مهم و حیاتی دانست و افزود: طراحان مد و لباس باید با تشکیل کارگروه های تخصصی ضمن زیبایی، مدهای را طراحی کنند که نماد مد و لباس ایرانی و اسلامی باشد و از طرفی جذابیت های لازم را داشته باشد.

این استاد دانشگاه رواج مانتوهای بدون دکمه الگوی مد و لباس کاملا غربی است که در کشور رواج یافت، ادامه داد: طراحان می توانند با طرح های جذاب تر و زیباتر این مدهای غربی را در جامعه حذف کنند زیرا وقتی از مردم نیز می پرسید که آیا از این مانتوهای بدون دکمه می پوشید ، جواب می دهند مجبور هستیم چون مانتوی دیگری در مغازه ها نیست لذا در این موارد مد بر مردم تحمیل شده است.

مرادخانی در خاتمه خاطر نشان کرد: خطرات مدهای تحمیل شده بسیار مخرب تر از سایر مدها است زیرا بعدها به عادت تبدیل می شود بنابراین طراحان مد با ایجاد تنوع، زیبایی و جذابیت در طرحهای خود از مد و لباس غربی پیشی بگیرند.

انتهای پیام/

https://new.dana.ir/1563619
ارسال نظر
نظرات