شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 14:29 منتشر شده در مورخ: 1398/09/12 شناسه خبر: 1551930
استاد دانشگاه خوارزمی:
دانشگاه‌ها از آموزش‌محوری به سمت تربیت دانشجوی کارآفرین بروند
رامین رهبری گفت: امروز 90 درصد بودجه دانشگاه ها از طریق درآمدهای نفتی می چرخد و کمتر دانشگاهی به سمت تربیت دانشجوی کارآفرین و تبدیل دانشگاه ها به شرکتهای دانش بنیان و ... تبدیل شده تا نیاز سرمایه آن با اتکا به دانش تامین شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه خوارزمی کرج در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" با بیان اینکه دانشگاه های کشور باید از بحث آموزش محوری به بحث تربیت دانشجوی کارآفرین تبدیل شوند، گفت: برای کارآفرینی باید نظام آموزشی ما به سمتی رود که نیروهای با شهامت و شجاعت در تصمیم گیری پرورش دهد.

رامین رهبری ادامه داد: وقتی ما از فارغ التحصیلان رشته‌های صنعتی می خواهیم که برای اشتغال در رشته های فنی خود و دیگران می توانند از تسهیلات قانونی استفاده نمایند معمولا یک حالت عدم اعتماد به نفس در آنها مشاهده می شود. به بیان دیگر شهامت ریسک کردن را برای استفاده از مزایای قانونی و تسهیلات برای خودشان و دیگران ندارند و اغلب هم به دنبال فرصت شغلی مزد بگیری هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم بحث کارآفرینی را در کشور جدی یگیریم باید نظام آموزشی ما به این سوء هدایت شود، افزود: باید افرادی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند ویژگی های کارآفرین داشته باشند و البته خانواده هم نقش دارد اما نقش اصلی را شاید نظام آموزشی ما بخصوص در مقاطع کارشناسی و بالاتر دارد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ما باید در بین فارغ التحصیلان دانشگاه ها رغبت ایجاد کنیم که به تفکر خلاق بپردازند. تاسیس مراکز آموزش کارآفرینی و کانون های آموزش روش زندگی در شرایط دشواری اقتصادی مانند آموزش دید مثبت و چاره جویانه، دوری از تفکر منفی، پشتکار و خلاقیت برای رفع موانع موجود و کسب مهارتهای لازم از جمله افکاری است که باید به آن توجه شود.

رهبری امیدوار است: در آینده آموزشگاه هایی در سطح مدیران و دانشجویان راه اندازی شود و دولتها نیز اگر مقداری فضای لازم را ایجاد کنند، تواناییهای بالقوه مردم شناسایی خواهد شد و می توان بسترهای اساسی برای آموزش آنها ایجاد کرد تا حرکت به سمت کارآفرینی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه نقش دولت در بسترسازی برای کارآفرینی نیز مسئله مهمی است، افزود: تولید اطلاعات در مورد فرصتها، ترویج فرهنگ کارآفرینی، بازسازی فرهنگ کار و توانمندسازی نیروی کار از مهمترین اقداماتی است که دولت می تواند در زمینه کارآفرینی و اشتغال انجام دهد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر به طور متوسط سالانه هزاران فارغ التحصیل دانشگاه در کشور وجود دارد که رشته تحصیلی بیشتر آنها علوم انسانی است، این عده را می توان با یک سری آموزشهای تخصصی کوتاه مدت نوعی تخصص برایشان ایجاد کرد.

رهبری حفظ حقوق نوآوران را نیز بسیار مهم دانست و گفت: یکی از موانع ترقی و پیشرفت در کشور ما حفظ حقوق نوآوران است زیرا افراد ، ابتکار یکدیگر را تقلید می کنند و این مخل نوآوری و کارآفرینی است بنابراین دولت باید در جهت حمایت از حقوق مبتکران چاره اندیشی جدی تری کند.

وی خاطرنشان کرد: ظهور دانشگاه کارآفرین در واقع پاسخی به اهمیت روز افزون دانش در نظام ملی و ناحیه ای نوآوری شناخت جدید از دانشگاه است؛ یعنی نهادی که عامل انتقال دانش و فناوری و منبع اختراعات خلاقانه به شمار می رود و از لحاظ اقتصادی به صرفه است و در دو دهه اخیر، دولت ها در سراسر جهان علی رغم تفاوت نظام های دانشگاهی و صنعتی، به این پتانسیل دانشگاه ها از نظر صنعتی برای ارتقای محیط نوآوری نگریسته اند.

این استاد دانشگاه افزود: امروز 90 درصد بودجه دانشگاه ها از طریق درآمدهای نفتی می چرخد و کمتر دانشگاهی به سمت تربیت دانشجوی کارآفرین و تبدیل دانشگاه ها به شرکتهای دانش بنیان و ... تبدیل شده تا نیاز سرمایه آن با اتکا به دانش تامین شود.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: دانشگاه ها باید با تبیین برنامه های بلند مدت در کنار آموزش ، نیروی کارآفرین تربیت کنند و با ایجاد مراکز رشد در دانشگاه ها این کارآفرینان را در دانشگاه جمع و ایده های آنها را توسعه و سعی در بین المللی کردن آنها بردارند زیرا در این صورت دانشگاه ها به خودکفایی می رسند.

 

انتهای پیام/

https://dana.ir/1551930
ارسال نظر
نظرات